DieRoten.pl

Dokładnie o 20:30 rozpocznie się oficjalna gala Złotej Piłki, podczas której wręczone zostanie najbardziej prestiżowe wyróżnienie indywidualne w piłce nożnej.

Jak już doskonale wiemy wśród 30 nominowanych zawodników do Złotej Piłki w 2019 roku znalazł się nasz rodak i najlepszy strzelec Bayernu w ostatnich latach, czyli Robert Lewandowski.

Warto wspomnieć, że 31-letni napastnik jest jedynym reprezentantem bawarskiego klubu i całej niemieckiej Bundesligi. Zgodnie z przyjętymi wcześniej zasadami, poznaliśmy już zawodników, którzy znaleźli się na miejscach od dwudziestego ósmego do jedenastego.

Na wspomnianych wyżej lokatach nie znalazł się Lewy”, co też tylko potwierdza, że znajdzie się on w najlepszej dziesiątce!

Miejsca od 28. do 11.:

28. Marquinhos (Brazylia/PSG), Joao Felix (Portugalia/Benfica/Atletico), Donny van de Beek (Holandia/Ajax)
26. Georginio Wijnaldum (Holandia/Liverpool), Karim Benzema (Francja/Real)
24. Kalidou Koulibaly (Senegal/Napoli), Marc Andre ter-Stegen (Niemcy/Barcelona)
23. Hugo Lloris (Francja/Tottenham)
22. Heung-Min Son (Korea Południowa/Tottenham)
20. Pierre-Emerick Aubameyang (Gabon/Arsenal), Dusan Tadic (Serbia/Ajax)
19. Trent Alexander-Arnold (Anglia/Liverpool)
18. Antoine Griezmann (Francja/Atletico/Barcelona)
17. Roberto Firmino (Brazylia/Liverpool)
16. Sergio Aguero (Argentyna/Manchester City)
15. Matthijs de Ligt (Holandia/Ajax /Juventus)
14. Kevin De Bruyne (Belgia/Manchester City)
13. Eden Hazard (Belgia/Chelsea/Real)
12. Raheem Sterling (Anglia/Manchester City)
11. Frenkie de Jong (Holandia/Ajax /Barcelona)

Złotą Piłkę otrzymuje ten piłkarz, który zbierze najwięcej punktów od 180 dziennikarzy z całego świata (po jednym z każdego kraju). Każdy wskazuje pięciu najlepszych piłkarzy, zaś punktacja wygląda następująco: za pierwsze miejsce 6 punktów, za drugie – 4, za trzecie – 3, za czwarte – 2 oraz za piąte – 1.

Aktualnie posiadaczem tej nagrody jest Luka Modric. Oprócz najlepszego piłkarza tego dnia poznamy również najlepszą piłkarkę, najlepszego zawodnika do lat 21 oraz najlepszego bramkarza (nowa nagroda im. Lwa Jaszyna) – wśród nominowanych znalazł się Manuel Neuer.

Miejsca od 10. do 1.:

10. Riyad Mahrez (Algeria/Manchester City)
9. Bernardo Silva (Portugalia/Manchester City)
8. Robert Lewandowski (Polska/Bayern Monachium)
7. Alisson Becker (Brazylia/Liverpool)
6. Kylian Mbappe (Francja/PSG)
5. Mohamed Salah (Egipt/Liverpool)
4. Sadio Mane (Senegal/Liverpool)
3. Cristiano Ronaldo (Portugalia/Juventus)
2. Virgil van Dijk (Holandia/Liverpool)
1. Leo Messi (Argentyna/Barcelona)

źródło: Własne

KONKURS TYPERA

DieRoten.pl
Sprawdź swoje umiejętności i typuj z DieRoten. Wygrywaj nagrody!

Dodaj komentarz

KOMENTARZE (152)

reklama



05.12.2019 23:11
Tak zmieniając temat ... ładnie Arsenal się sypie powoli, teroz przegrali u siebie z Brighton. Pytanie czy tak szybko się pozbierają i bydą grać jak za czasów Bergkampa, Henry, Vieiry czy ugrzęźnie jak Milan ;]
05.12.2019 21:08
@hoven
Jesli Flick wygra BL . Nie odpadnie z LM , w haniebny sposob to powinien otrzymac swoja szanse.
05.12.2019 20:25
@Bayern022 ale skad pomysl zeby slowo duet traktowac tak doslownie? duetami okresla sie przeciez managerow i asystenta, Mou + Faria kiedys, Jupp + Hermann, Ole/Ferguson + Phelan. Sa trenerzy ktorzy maja asystenta przez prawie cala kariere i pracuja w duecie ale to ma semantycznej wagi "rownych wspolpracownikow'. Inni trenerzy pracuja z wieloma na przestrzeni lat (np Pep)

A tutaj nagle potraktowano jakbysmy mieli miec co-head coachow - zakladam ze winny jest temu fetysz asystentow:P

Edytowano : 2019-12-05 20:26:29

nie ma semantycznej wagi*
05.12.2019 20:08
05.12.2019 19:59
Falk podal, ze Pochettino nie jest juz rozwazany
05.12.2019 19:21
Zastanawia mnie kto wierzy w coś takiego jak owy Duet .
Kazdy liczący się trener , posiada własny sztab trenerski , ludzi z którymi współpracuje na przestrzeni lat.
Flick by popełnił ogromny błąd , zgadzając się na bycie pomagierem , na dodatek Tuchela ..
Jesli Bayern go zwolni , niech sie rozwija, szuka pracy w innym klubie . Co to za pomysl.
Jeszcze nie widzialem zeby trener , awansujacy z asystenta na pierwszego , został i pełnił funkcje parobka..
05.12.2019 17:06
Walldschmidt wymiatał w niemieckiej młodzieżówce, ale w tej chwili to nie jest zawodnik na Bayern. Jako uzupełnienie składu od biedy mógłby przyjść, ale czy 23 letni napastnik, który ociera się o reprezentację i jakby nie było dalej rozwija przyjdzie do Bayernu siedzieć na ławce. Zobaczymy co z tym Arpem będzie. Po za tym jest jeszcze w Bayernie ten młody utalentowany holender Zirkzee.
05.12.2019 11:47
@FanGraczyBayern eszystko zależy od postawy w LM bo PSG wymieni trenera z którego jest zadowolony nawet jeśli nie dowiezie. Zobacz na City - Dominowali a teraz już się nowi ze Guardiola może odejść do Juve/Bayernu (zdementowane ale temu takie plotki bylyby wysmiane)

Nie traktujcie slowa „duet” zbyt dosłownie przecież wcześniej tez się mówiło o”duecie” Jupp i Hermann czy Ole i Phelan.
05.12.2019 11:16
@AdiFantasti
Może, może... Kto wie, może Salihamidzić znowu znajdzie kolejnego Daviesa? Facet ma swoje wady, ale za Daviesa spory plus. Na pewno się nie musimy śpieszyć i to działa na naszą korzyść.
05.12.2019 11:13
@IIWW

Niektórzy dziennikarze "przebąkują" o Luce Waldschmidtie jako przyszły transfer jeśli tak dalej będzie się rozwijać i to nawet na przyszłe letnie okienko
05.12.2019 11:02
Hej, pytanie do Wrocławian i ludzi z okolic: ktoś w sobotę chętny na wypad do pubu na mecz? Pytam w pubach sportowych, kto by to transmitował i zbieram ekipę do obejrzenia. Jakby co priv, tutaj albo na fb - Krzysztof Gajda, mam na zdjęciu w tle trofea z 2013r, więc mnie z nikim nie pomylicie.


@AdiFantasti
Nie jestem w 100% przekonany. Lewy ma jeszcze ze 2-4 sezony przed sobą, Arp może się rozwinie, jeśli nie, to mamy czas na znalezienie kogoś na jego miejsce. Kto wie, może nawet niemca...
05.12.2019 10:57
BVB będzie chciało sprowadzić Haalanda z RB Salzburg ... Bayern też jest zainteresowany ale problem to Pan RL, norweski napastnik miołby mało minut na boisku.
05.12.2019 09:47
Tuchel to jest tragiczny pomysł. Bayern potrzebuje trenera który potrafi dogadać się z zawodnikami, tymczasem Tuchel popadał w konflikty zarówno w BVB jak i PSG, w Mainz też podobno iskrzyło.
04.12.2019 23:08
To narazie plotki, ploteczki rzeczywiście znając Tuchela i jego charakter nie do końca jestem przekonany czy będzie chciał iść na taki układ?
04.12.2019 23:02
A czy na wysokim szczeblu Europejskim są spotykane jakieś duety trenerskie ? Bo powiem szczerze, że to chyba rzecz niewidzialna i niewiadomo czy Tuchel chciałby dzielić się władza z Flickiem

Edytowano : 2019-12-04 23:03:08

Niewidziana*
04.12.2019 22:58
@FanGraczy Twoje uzasadnienia do mnie nie przemawiają, Tuchel zwyczajnie ma jaja i wie czego chce, facet ma już doświadczenie bo pracuje z najlepszymi piłkarzami na Świecie, jeśli PSG się nie sfrajerzy jak w ubiegłych latach to mają duże szanse na LM, nawet na zwycięstwo.
04.12.2019 22:57
@hoven
Ale w takim razie jego zatrudnienie jest raczej niemożliwe, skoro są z niego zadowoleni to go nie zwolnią, a szejk go na kontrakcie nie puści. W takim wypadku trzeba było by czekać do 2021, ale wtedy sezon 20/21 znowu będzie przejściowym
04.12.2019 22:30
@FanGraczyBayern ale jednak trzyma wszystko za morde duzo lepiej niz Unai czy wczesniej nawet Carlo (z ktorym nie przedluzono kontraktu) + moje info bezposrednio. klubu: sa z niego bardzo zadowoleni bo wiele wnosi na wszystkich szczeblach i wymaga duzo od zawodni + ma absolutnie topowy warsztat trenerski

owszem brakuje mu sukcesow ale jest bardzo ceniony przez klub z wieloma problami wewnetrznymi (wczesniej), wobec faktu ze jego spiecia w BVB wynikaly z ambicji nic dziwnego ze Rummenige tak go ceni
04.12.2019 22:03
Na razie jest Flick i jemu dajmy szansę. Jeśli coś w najbliższych miesiącach pójdzie nie tak to można zaklepywać jakiegoś trenera. Co do Tuchela też jestem jakoś sceptycznie nastawiony. Dostał pieniądze, ligę ma praktycznie co roku zapewnioną a jakoś różnicy w Europie z psg nie robi. Jedyne co go broni to fakt, że tam piłkarze to bardziej za kasą idą i nie chcą się utożsamiać z tym zespołem za bardzo.
04.12.2019 20:55
@FanGraczyBayern Erik ten Hag lpesyz od goscia ktory od wielu sezonow pracuje na wysokim poziomie? z calym szacunkiem ale Erik to poziom Kovaca tyle ze preferuje ofensywny styl (byl juz taki jeden, nazywal sie Bosz). Do Tuchela to on moze mowic prosze Pana i dzwonic o korepetycje
04.12.2019 20:54
@Bayern022 niestety ale nie masz racji; w przypadku van Dijka krytykowano sposob w jaki Liverpool probowal zalatwic interesy - co ostatecznie skonczylo sie publicznymi przeprosinami, odwolaniem staran i zaplaceniem ~20mln rok pozniej. Man Utd, City i Chelsea byly gotowe zaplacic te same jak nie wieksze pieniadze za niego, ale Virgil chcial tylko do Liverpoolu.
04.12.2019 20:13
Flick niech ogarnie zmiany przed 70min i zobaczymy jak to będzie dalej szło.
04.12.2019 19:54
Oby nie. Ten hag razem ze flickiem. Tuchel nie turla się z neymarem.
04.12.2019 19:51
@DonJupp4ever
Choćby tym, że nie robi kwasów z zarządem jakie robi Tuchel. I jednak futbol Ajax jest atrakcyjniejszy, z Realem PSG zagrało tak średnio i na farcie zremisowali. No ale Kalle woli Tuchela więc pewnie go zatrudnia,o ile zwolnią go z PSG
04.12.2019 19:45
A w czym Teen Hag jest lepszy od Tuchela? Piszemy tutaj o pracy w Bayernie.
04.12.2019 19:35
@DonJupp4ever
No bo są lepsi na przykład Erik ten Hag
04.12.2019 19:32
Tuchel nie jest tak oporny jak Guardiola, owszem lubi jak drużyna jest przy piłce ale jest bardziej elastyczny niż Guardiola. Piszecie na NIE tak jakby był lepszy kandydat na trenera, ja myślę że zarząd tym razem przemyśli sprawę trenera i wybierze najlepszą z możliwych opcję.
04.12.2019 19:23
@DonJupp4ever
Rzeczywiście Tuchel ma coś wspólnego z Guardiola . Bayern za kadencji Hiszpania , potrafił w pełni zdominować słabsze zespoły . Bardzo wysokie zwycięstwa .
To ich łączy , PSG tez potrafi zdominować słabszy zespól , problem sie pojawia , kiedy decyduja detale . I pokazać klasę z równie silnym rywalem . Nie jestem fanem takiego warsztatu .
Wole takich trenerow , jak Jupp czy jak Klopp .
wystarczy spojrzeć nawet na ich transfery . Javi martinez , prawie kazdy to hejtowal. Podobnie bylo w przypadku kloppa i zakupu Van dijka . To sa trenerzy , maja pojecie jak budować zespól .
04.12.2019 18:47
04.12.2019 18:37
Tuchel ma fajne CV w Pucharach, odpadnięcie jak fraj**r, z BVB (LE) i PSG (mem z Neymarem a co to się staneło?) , tego trenera nigdy bym u Nas nie rozważał.
04.12.2019 18:22
Bayern bardoz chce Tuchela bo widzi w nim typ Pepa - trenera z bzikiem na punkcie taktyki. Flick byłby świetnym uzupełnieniem ma lepszą rękę do ludzi. Pisałem do redakcji tip ws Tuchela ale teraz wychodzi coraz więcej plotek więc mogę mówić: w PSG wszyscy wiedzą że Tuchel ma ofertę z Bayernu (kogoś to widzi skoro Rummenige tak go lubi?), ale tam też są z niego zadowoleni. To akurat mówi więcej o nim niż nawet wyniki.

Przyznam jednak że mnie też Tuchel nigdy nie przekonywał, chociaż bardziej niż Poche. Duet z Flickiem mógłby jednak zadziałać dobrze (jeśli go Tuchel nie wywali bo ma zamordystyczne zapędy). Przyznam że jestem ciekawy co pokaże Flick do końca roku i byłoby piękną romantyczną historią gdyby wygrał coś więcej niż BL w dobrym stylu i zsotał.

Jeśli chodzi o trenerów: i w Bayernie i PSG niemal powszechnie wiadomo że Bayern chce Tuchela. Pisałem redakcji już jakiś czas temu po wizywicie w Paryżu w listopadzie. Te plotki nie są bez powodu + pojawiają się takie o Caerlo w PSG, więc nie wykluczyłbym że jesteśmy już dogadani - stąd tak silny nacisk w komunikacji o Flicku na "do końca sezonu"
04.12.2019 18:11
Też nie byłem za Tuchelem ale podoba mi się jak w tym sezonie gra PSG, widać różnicę i rękę Tuchela.
Flick zapewne zostanie do końca sezonu a Tuchel może przyjść od 1 lipca. Do gry ofensywnej i zespołowej Tuchel będzie idealny + Flick to może być zabójczy duet.
04.12.2019 18:02
Tylko nie Tuchel. Flick powinien być głównym trenerem do końca sezonu, a jeżeli dalej będzie sobie tak radził to przedłużyć z nim umowę. Jeżeli nie to ten Hag.
04.12.2019 18:00
Co Ty chcesz od Tuchela w PSG? W tym sezonie PSG wyraźnie lepiej gra, Tuchel - Flick bdb zarząd kombinuje.
W tym sezonie podoba mi się gra PSG, stawiam ich w gronie faworytów do wygrania LM. Jeśli Pochett pójdzie do MUN, to ja nie widzę lepszego kandydata do grania ofensywnej, zespołowej piłki od Tuchela.
04.12.2019 16:05
@FanGraczyBayern
Tuchel to fatalna wiadomość . Jego psg? ..
lawka rezerowa - Cavani , Neymar , draxler .. itd

Patrzac na gre jego zespolu , to dno trenerskie.
Jeszcze jak straci robote w cienkiej lidze , majac taka kadre .. to nie mam pytan
04.12.2019 09:23
@Bayern022 ale za wyczyny druzynowe jest wlasnie puchar mistrzostw swiata a nie zlota pilka ktora slusznie dostaje taki Ronaldo grajacy w portugalii czy wlasnie messi ktory od lat robi po 60 punktow w kanadyjce i bezsprzecznie ma najlepsza technike na swiecie

Lewy jest zajebsity ale nie robmy z niego boga bo w ostatnich meczach pokazal lepsza technike, sorry ale Aguero, Sterling de Bryune, Neymar mimo kontuzji czy Dijk, Salah i Mane oraz Alisson to wszyscy gracze podobnej klasy.

Na tle 9-tek Lewy sie oczywiscie wybija na dzis ale tez nie robmy z niego boga na miare Messiego czy Ronaldo bo jesli spojrzec na top 20 to niemozna jednak powiedziec ze Lewy gra od pozostalych w innej lidze. Jest Ronaldo i Messi oraz pozostalych 18;-)

nie badzcie borkami :D
04.12.2019 08:52
Podobnie jak Bayern, też jest faworytem...
04.12.2019 08:47
@DonJupp4ever
Barcelona zawsze jest jednym z faworytów do wygrania LM.

Edytowano : 2019-12-04 08:51:19

Christian Falk: Istnieje możliwość, że latem przyszłego roku Bayern może poprowadzić duet Thomas Tuchel oraz Hansi Flick.
04.12.2019 08:31
Barcelona jest faworytem do wygrania LM? Dla mnie nie, jeden Messi im LM nie wygra, Ter Stegen też wszystkiego nie wybroni.
03.12.2019 23:17
Cannavaro to ostatni zawodnik który dostał nagrodę za turniej .
Hiszpania przez jakiś czas była poza zasięgiem .. Wygrana z tym zespołem , graniczyła z cudem.
Gdzie sa złote piłki ? .. Ta nagroda to dramat .
03.12.2019 23:15
@DonJupp4ever
A skąd wiesz? W piłce wszystko jest możliwe, myślę, że oba te zespoły są jednymi z faworytów do triumfu więc wykluczanie około pół roku przed ich zwycięstwa to coś głupiego.
03.12.2019 23:00
Barcelona nie wygra LM a Włosi nie wygrają Euro, więc po temacie.
03.12.2019 22:52
@DonJupp4ever
Czysto teoretycznie , mistrzostwa europy wygrywają Włochy .
Barcelona wygyrwa Lm .. i kto dostaje Nagrode .. ?.
Snejder potrójna korona , finał mundialu ..
Hiszpania , mistrzostwo swiata, dwa mistrzostwa europy , nikt nie wyróżniony .
03.12.2019 22:25
Obawiam się że i to nie pomoże, przykład Ribery - wygrał LM, był głównym motorem napędowym, strzelał bramki, asystował a na koniec wielki zawód bo złotą piłkę dostał bodajże Ronaldo.
Messiemu podarowano złotą piłkę prawdopodobnie ostatni raz w karierze, w 2020r. będą ME zatem bardzo duże jest prawdopodobieństwo że piłkarz z Europy zgarnie tą nagrodę za rok. W 2021r. Messi będzie miał już 34 lata i nie ma szans na podboje Europy czy Świata.
03.12.2019 21:49
@hoven no Griezman to tak cienko w poprzednim sezonie :)
03.12.2019 21:34
Hoven zgadzam się z Tobą. My Polacy jesteśmy często mało obiektywni w ocenach. Bayern miał słabą wiosnę, odpadł już w 1/8 LM co jak na taki klub jest zdecydowanie za szybko. Lewy super formę ma od około 3 miesięcy, ale powtarzam nic z Bayernem w Europie nie wygrał. Ktoś powie co wygrał Messi:

Messi grał w półfinale LM gdzie strzelił dwa gole a Barca odpadła jednym golem. Ogólnie ciągnął grę drożyny przez większą część sezonu.

Co potrzebuje Lewy, aby być wyżej? Przede wszystkim Liga Mistrzów strzelanie goli w fazie pucharowej a Bayern musi dochodzić minimum do półfinału.
03.12.2019 20:11
18. Antoine Griezmann (Francja/Atletico/Barcelona)
16. Sergio Aguero (Argentyna/Manchester City)
15. Matthijs de Ligt (Holandia/Ajax /Juventus)
14. Kevin De Bruyne (Belgia/Manchester City)
13. Eden Hazard (Belgia/Chelsea/Real)
12. Raheem Sterling (Anglia/Manchester City)

czy to zawodnicy ktorzy w zestawieniu 1 do 1 a gorsi od Lewego? no wlasnie...

nie widze na liscie przed Lewym nikogo kto nie zaliczylby dobrego sezonu rok temu i kto induwydialnie nie byl swietny, wiec niestety ale zeby napisac w stylu pewnego propagandowego portalu: "histeryczna reakcja uzytkonikow Dieroten.pl na 8 miejsce Lewego"

Kozacka forme to lewy od Miesiace pokazuje, wczensiej bylo pisanie ze jest slaby i nie wygrywa meczow, teraz placz ze "tylko" 8 miejsce na swiecie.... (i tu sie w pelni zgadzam z @DonJupp4ever , bycie w top to malo???)
03.12.2019 20:01
@Elessar proszę, zrób mi tę uprzejmość i przeczytaj najpierw uważnie to, co napisałem. A co do Twojego pytania o związek historii i sportu: jest on zasadniczy. W najbardziej skonkretyzowanych postaciach przyjmuje formę taką jak np. wojna futbolowa (jeśli nie czytałeś, warto) czy Igrzyska Olimpijskie 1936 roku w Berlinie, w tych mniej uchwytnych - cóż, sport jest ważną częścią kultury ludzkiej i jako taki już stanowi zjawisko historyczne. Ba! i polityczne nawet!

Jest jeszcze jedna fajna książka, "Lekcje futbolu" Pawła Mościckiego. Bardzo mądra, krótka i dość przystępna analiza kultury zachodniej przez pryzmat piłki nożnej i vice versa. Też gorąco polecam.
03.12.2019 19:47
@predator ale ty popadasz z przesady w przesadę czyli wg ciebie każdy niech głosuje nawet jak nie znają się na piłce i jej nie oglądają ? Co ma historia do sportu? Czy jeśli nie znalbys się nie wiem na hokeju a kazali by ci głosować (tak to wyglada) czy twój głos byłby rzetelny ?
03.12.2019 19:38
@Elessar być może dla Ciebie zwracanie uwagi na rasistowski wydźwięk wypowiedzi to atakowanie, dla mnie nie. Żyjemy w kraju o straszliwej pod tym względem historii, w którym i dzisiaj od bezmyślności do tragedii droga jest przerażająco krótka i prosta.

@Prezes42 piłem głównie do sposobu, w jaki to przedstawiłeś, i kontekstu, jaki uruchamiał. Wiesz, wizerunek "dzikiej Afryki" nie tylko naznaczył - i wciąż naznacza - nasze myślenie o świecie, lecz spłyca także historyczną tragedię setek milionów ludzi. Teraz piszesz o czymś trochę innym. Mogę posłużyć się analogią antykoncepcji i chorób wenerycznych, które - jak wiadomo - stanowią w Afryce potężny problem. Problem ten można przedstawiać na wiele różnych sposobów, powiedzmy: pisząc o "niemytych dzieciorobach", "którym nie chce się normalnie pracować" i "tylko by się ruchali", albo o różnych uwikłaniach kulturowych i społeczno-ekonomicznych, na skutek których sytuacja wygląda tak, jak wygląda (np. brak edukacji seksualnej i instytucji propagujących bezpieczny seks, konserwatyzm kościoła katolickiego i misjonarzy chrześcijańskich, mocna pozycja konserwatywnego skrzydła islamu, brak pieniędzy i kanałów dystrybucyjnych itd.). Na pierwszy rzut oka może chodzić o jedno i to samo - problem antykoncepcji i chorób wenerycznych - ale w rzeczywistości mamy do czynienia z dwiema zupełnie odmiennymi narracjami, które w inny sposób ustawiają nasze myślenie o świecie.

Ale do rzeczy. Nie wiem, na jakich zasadach "France Football" zaprasza dziennikarzy do oddawania głosów, ale zakładam, że nawet na Sri Lance istnieje dziesięcioro ludzi mających względne pojęcie o piłce nożnej, bez względu na to, czy jest tam ona sportem nr 1 czy nr 99. Jasne, nie mamy gwarancji, że pojęcie i wiedza tych ludzi wykraczają poza Premier League, ale na tej samej zasadzie nie mamy też gwarancji, że dziennikarze europejscy nie będą kierowali się równie niemerytorycznymi kryteriami (np. nacjonalizm i/lub patriotyzm w przypadku dziennikarzy polskich i portugalskich). Sedno problemu, o którym piszesz, opisano właśnie na Weszlo.com: Premier League i La Liga wygrały siłą marek, nie obiektywnymi kryteriami sportowymi (o ile w ogóle istnieje coś takiego). Tyle że taką samą uwagę możesz wystosować pod adresem wyliczonych przeze mnie dziennikarzy z Andory, Danii, Walii, Kosowa, Litwy, Chorwacji czy Rosji: na ich wybory przynajmniej częściowy wpływ miała pozycja ligi hiszpańskiej i ligi angielskiej. Czy jest to świadectwem niewiedzy, głupoty albo złej woli? Nie, to tylko konsekwencja funkcjonowania globalnego kapitalizmu, w którym pozycja tych wielkich staje się w pewnym momencie tak wielka, że pożerają całą konkurencję i zamieniają się w kartel. Czy to źle? Moim zdaniem tak. Ale właśnie w tym logika kapitalizmu jest najbardziej przewrotna: że maskuje pewien realny problem (miażdżąca przewaga ekonomiczna Premier League i dwóch klubów z Hiszpanii, na której tracą kluby nawet takie jak Bayern, ale o wiele dotkliwiej cierpią kluby rzeczywiście peryferyjne, dla których wymyśla się jakieś europejskie pseudorozgrywki bez prestiżu i znaczenia) problemem w zasadzie wyimaginowanym ("głupi nie-Europejczycy") i w dodatku podsuwa fałszywe rozwiązanie ("trzeba odebrać im prawo głosu").
Pokaż więcej

reklama